مراحل صافکاری خودرو
یک صافکار حرفه ای با بررسی قسمتهای آسیب دیده و برآورد میزان صدمات وارد شده نسبت به انجام نوع صافکاری تصمیم گیری مینماید. صافکاری انواع متفاوتی دارد که مهمترین آنها صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ هستند. پس از انتخاب نوع صافکاری، صافکار با استفاده از چکش یا دستگاه مکنده، قر شدگی، فرورفتگی یا برآمدگی ایجاد شده در بدنه اتومبیل را از بین میبرد تا بدنه به حالت اولش بازگردد. برخی از صدمات تنها با انجام همین مرحله ترمیم میشود و صافکار پس از رفع پستی و بلندی ایجاد شده در بدنه به سراغ پولیش کاری میرود و با ایجاد یکدستی در بدنه کار صافکار تمام میشود.
در برخی مواقع صدمات بسیار بیشتر از یک صافکاری ساده است و صافکار ناگزیر از تعویض قطعه است. تعویض قطعه بیتر در قسمت درب و کاپوت خودرو انجام میگردد. در مرحله بعد صافکار با استفاده از سمباده کشی سطح محل آسیب دیدگی را با سایر قسمتها هم سطح میکند و اقدام به بتونه کاری سطح مورد آسیب میکند. بتونه کاری یک مرحله ی پیش نیاز برای انجام نقاشی بر روی بدنه خودرو است. صافکار با کمک از روزنامه سایر قسمتها را میپوشاند تا رنگ به آنها نفوذ پیدا نکن. سپس با استفاده از دستگاه پمپ قسمتهای مورد تعمیر را رنگ میزند.
پس از رنگ زدن منطق آسیب دیده مدتی زمان لازم است تا رنگ خشک شود. پس از خشک شدن رنگ صافکار با استفاده از پولیش زدن قسمت رنگ شده تمایز بین آن نقطه با سایر نقاط را از بین برده و به نوعی یکدستی در رنگ اتومبیل دست پیدا میکند.